III. PROCEDURY POSTĘPOWANIA W NAUCZANIU ZDALNYM.
- Zdalne nauczanie nie może polegać wyłącznie na wskazywaniu i/lub przesyłaniu zakresu materiału do samodzielnego opracowania przez ucznia;
- Zdalne nauczanie odbywa się poprzez przesyłanie zakresu materiału do samodzielnego opracowania oraz lekcje online z użyciem aplikacji teams;
- Uczeń jest zobowiązany do systematycznego uczestnictwa w zajęciach szkolnych, zajęciach rewalidacyjnych i rewalidacyjno-wychowawczych za pośrednictwem wybranych przez szkołę kanałów komunikacyjnych (Office 365 i dziennik Librus);
- Za obecność ucznia w danym dniu uznaje się jego uczestnictwo w zajęciach prowadzonych przez nauczyciela za pośrednictwem aplikacji teams, który oprócz sprawdzania obecności na początku zajęć jest zobowiązanywyrywkowo sprawdzać obecność w czasie trwania zajęc poprzez różne sposoby np. sprawdzając jeszcze raz listęobecności, wywołującucznia do odpowiedzi, do rozwiązania zadania, zobowiązania ucznia do przesłania zapisanych treści z bieżącej lekcji itp.;
- Uczeń jest zobowiązany do uczestnictwa w zajęciach szkolnych, zajęciach rewalidacyjnych i rewalidacyjno-wychowawczych oraz praktycznych za pośrednictwem wybranych przez szkołę kanałów komunikacyjnych (Office 365) przeprowadzanych w czasie rzeczywistym oraz do aktywnego w nich udziału;
- Zajęcia odbywają się zgodnie z planem lekcji z wykorzystaniem narzędzi, które umożliwiają bezpośrednie stwierdzenie obecności ucznia na zajęciach (np. teams);
- Uzupełnieniem zajęć zgodnych z planem lekcji nauczyciel udostępnia materiały, a uczniowie wykonują je w czasie odroczonym;
8. Podczas nauczania zdalnego nauczyciel wykorzystuje narzędzia informatyczne, wcześniej zgłoszone i zaakceptowane przez dyrektora szkoły;
9. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik krztałcenia na odległość są prowadzone co najmniej 30 minut w czasie trwania lekcji;
10. Nauczyciel jest zobowiązany do określenia warunków realizacji zdalnych konsultacji merytorycznych (dzień tygodnia oraz godzina dostępności nauczyciela i narzędzie komunikacji);
11. Nauczyciel jest zobowiązany do dostosowania programu nauczania do narzędzi, które zamierza stosować w zdalnym nauczaniu ze szczególnym uwzględnieniem możliwości psychofizycznych uczniów;
12. Wychowawca klasy pełni rolę koordynatora nauczania zdalnego w stosunku do powierzonych jego opiece uczniów;
13. Wychowawca ma obowiązek:
- niezwłocznego poinformowania rodziców i uczniów swojej klasy o zmianie trybu nauczania;
- ustalenia, czy każdy z jego uczniów posiada w domu dostęp do sprzętu komputerowego i do Internetu. W przypadku braku takiego dostępu wychowawca niezwłocznie zawiadamia o tym fakcie dyrektora szkoły w celu rozwiązania problemu lub ewentualnego ustalenia alternatywnych form kształcenia;
- monitoruje proces rozwiązania problemu do czasu jego pełnego ustąpienia, o czym informuje dyrektora szkoły;
- wskazania sposobu kontaktu (np. e-dziennik, e-mail, telefon) ze swoimi wychowankami;
- reagowania na bieżące potrzeby i problemy związane z kształceniem zdalnym, które zgłaszają jego uczniowie lub rodzice;
- poinformowania uczniów i ich rodziców o sposobie korzystania ze zdalnych konsultacji;
14. Pedagog szkolny jest dostępny dla uczniów i rodziców zgodnie z wcześniej ustalonym harmonogramem;
15. Harmonogram pracy pedagoga jest dostępny w widoczny miejscu na stronie internetowej szkoły oraz jest udostępniony uczniom i rodzicom drogą elektroniczną;
16. Pracownicy administracyjni, pozostając w gotowości do pracy, pełnią swoje obowiązki służbowe w miarę możliwości zdalnie;
17. Dyrektor szkoły może w dowolnym momencie wezwać każdego pracownika do stawienia się w zakładzie pracy;
18. Podstawowymi formami kontaktu pracowników administracyjnych z dyrektorem szkoły są: telefon i e-mail;
19. Pracownik administracyjny jest dostępny w godzinach swojej pracy pod wskazanym przez siebie numerem telefonu i pod wskazanym adresem e-mailowym;
20. Pracownik administracyjny na bieżąco zdalnie przekazuje dyrektorowi szkoły informacje dotyczące jej funkcjonowania.
- Na zajęciach online uczeń ma obowiązek uczestnictwa cały czas, a w sytuacji wątpliwej, związanej z uczestnictwem danego ucznia w zajęciach, nauczyciel może poprosić ucznia o włączenie kamerki
- Nauczyciel podaje temat lekcji poprzez wiadomość w dzienniku Librus w czasie rzeczywistym lekcji zgodnie z planem zajęć.
- Za obecność ucznia w danym dniu uznaje się jego uczestnictwo w zajęciach prowadzonych przez nauczyciela za pośrednictwem aplikacji teams, który oprócz sprawdzania obecności na początku zajęć jest zobowiązany wyrywkowo sprawdzać obecność w czasie trwania zajęć poprzez różne sposoby np. sprawdzając jeszcze raz listę obecności, wywołując ucznia do odpowiedzi, do rozwiązywania zadania, zobowiązania ucznia do przesłania zapisanych treści z bieżącej lekcji itp.
- Rodzic ma obowiązek niezwłocznie uzasadnić nieobecność swojego dziecka na zajęciach zdalnych, wysyłając wiadomość do nauczyciela prowadzącego dane zajęcia oraz do wychowawcy za pośrednictwem dziennika Librus.
- Nauczyciele mają obowiązek monitorować postępy uczniów w nauce zdalnej;
- Sposoby monitorowania postępów uczniów oraz weryfikacji wiedzy i umiejętności są ujęte w wewnątrzszkolnym ocenianiu w Statutach poszczególnych szkół oraz przedmiotowych zasadach oceniania;
- Nauczyciel określa sposób sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz decyduje, które zadanie będzie podlegało ocenie;
- Do sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów nauczyciel może wykorzystać aplikację Forms.
- Monitorowanie i weryfikowanie wiedzy może być dokonywane przez nauczyciela po uwzględnieniu możliwości psychofizycznych ucznia za pomocą testów, prac umieszczonych na obowiązującej w szkole platformie edukacyjnej lub w postaci samodzielnej, udokumentowanej w sposób określony przez nauczyciela pracy w domu;
- Jeśli praca (fotografia, skan) przesłana przez ucznia nie jest czytelna lub dotarła po wskazanym przez nauczyciela terminie, nauczyciel ma prawo jej nie zaliczyć lub ocenić ją negatywnie;
- Uczeń jest zobowiązany do odesłania zadanej pracy w określonym przez nauczyciela terminie;
- Nauczyciel archiwizuje prace domowe poszczególnych uczniów na dany tydzień (lub miesiąc) i przechowuje je do wglądu. Prace pisemne, karty pracy oraz zdjęcia wykonanych prac są przechowywane przez nauczyciela w specjalnie utworzonym do tego celu folderze;
- Uczeń ma możliwość poprawienia ocen otrzymanych za zadania wykonywane w czasie zdalnego nauczania w sposób i w terminie ustalonym przez nauczyciela. Zasady poprawy oceny, w tym oceny z testu sprawdzającego, powinny być zgodne z zapisami w Statutach Szkół;
10. Informacja na temat przeprowadzania testów sprawdzających wiedzę powinna być umieszczana odpowiednio wcześniej w terminarzu dziennika elektronicznego LIBRUS. Nauczyciel ustala datę i godzinę rozpoczęcia testu oraz czas na jego wykonanie. Prace przysłane po upływie wyznaczonego czasu będą oceniane negatywnie;
11. Uczeń, który w uzasadnionych przypadkach nie weźmie udziału w teście sprawdzającym wiedzę (kartkówka, sprawdzian), ma możliwość napisania testu tylko jeden raz w terminie dodatkowym, ustalonym przez nauczyciela;
12. Ocenie podlega również praca bieżąca ucznia, jego zaangażowanie i aktywność w czasie lekcji;
13. Oceny uzyskane podczas nauczania zdalnego są dostępne w e-dzienniku.
- W czasie zdalnego nauczania biblioteka szkolna nie funkcjonuje w sposób tradycyjny;
- Nauczyciel-bibliotekarz pozostaje w kontakcie mailowym z uczniami;
- Nauczyciel-bibliotekarz wskazuje uczniom konkretne pozycje literatury, które są zamieszczone na konkretnych stronach internetowych;
- Nauczyciel-bibliotekarz pełni funkcje kulturalno-oświatowe, przekazując na bieżąco uczniom i nauczycielom istotne informacje na ten temat za pośrednictwem dziennika Librus;
- W czasie nauki zdalnej zajęcia praktyczne odbywają się zgodnie z przepisami wynikającymi z rozporządzeń Ministra Edukacji Narodowej w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
- Każdorazowo o sposobie realizacji zajęć praktycznych i praktyk zawodowych informacja do nauczycieli, rodziców i ich uczniów będzie przekazywana poprzez dziennik elektroniczny LIBRUS stosownym zarządzeniem Dyrektora Szkoły.